Skip to main content

In dit blog geef ik je een paar simpele, maar zeer doeltreffende tips om te oefenen. Handig oefenen zorgt ervoor dat je iets leert spelen waarvan je dacht dat je dit nooit zou kunnen. Het helpt je van die vervelende fouten te vermijden die altijd maar terug blijven komen. Het zorgt voor meer speelplezier en minder zenuwen voor optredens. Dus laat de ‘Ik ben al oud’, ‘Ik ben te laat begonnen’, ‘Ik ben niet muzikaal’ maar achterwege en bedenk dat je vooral de juiste methode wil vinden.

Deze keer geef ik tips naar aanleiding van het boek Lezen, weten en niet vergeten van Mark Tigchelaar. De principes die hij uitlegt zouden algemeen bekend moeten zijn, maar zijn dat nog niet. Ik vertaal deze tips in de komende blogs naar de muziek. Hierbij het vierde principe: Verbind.


Verbind

Willekeurige data zijn moeilijker op te slaan dan data die verband met elkaar houden; 123456 is makkelijker te onthouden dan 492756. Het achterliggende principe is dat onze hersenen informatie willen verbinden.
Stel je voor dat je een nieuw muziekstuk wilt instuderen en dit principe toepast. Het zou heel onhandig zijn om eerst alle toonhoogtes apart door te nemen. Want wat is het verband? Misschien herken je inmiddels dit stokpaardje van mij, maar eerst globaal kijken wat voor muziekstuk je voor je neus hebt staan is handiger. Het gaat opnieuw over de context van de muziek, waarbinnen de deeltjes een begrijpelijk geheel gaan worden.

Structureer

Nog een variant op dit ‘verbind principe’ is deze tip uit het boek om te structureren. Een groot aantal woorden onthoud je makkelijker als ze gegroepeerd staan in woorden die bij elkaar horen. Alle ‘gereedschap woorden’ bij elkaar of alles wat met dieren te make heeft.

In de muziek kun je dit toepassen door te focussen op één onderdeel en daar de samenhang van de te bekijken. Bijvoorbeeld de vorm; als je nagaat dat de song bestaat uit intro, couplet, refrein, couplet, brug, refrein, uittro, heb je het stuk al veel beter in je hoofd zitten.
Bekijk ook de dynamiek eens op die manier: ineens zie je verbanden en verschillen. Misschien was het je eerder nog niet opgevallen dat hetzelfde thema later zacht wordt herhaald. Of dat de dynamiek gedurende het stuk opbouwt, steeds luider, tot aan het eind waar het weer zacht wordt.

Deel op

Een volgende handige tool die Tigchelaar noemt in dit hoofdstuk is opdelen van informatie tot begrijpelijke stukjes. Een lange naam in een andere taal zoals Csikszentmihalyi is lastig te onthouden. Deel deze naam op in voor jou begrijpelijke woordjes zoals chick send me high en nu kun je het geheel goed onthouden.

In muziek zijn er soms lange reeksen van noten en ritmes die in het begin lastig zijn in je hoofd op te slaan. Breek de reeks op in kleine stukjes van bijvoorbeeld 5 tonen die bij elkaar horen als een soort woord of zinnetje en plak ze vervolgens weer aan elkaar. Tip hierbij is om elk stukje 5 keer achter elkaar te spelen om te verankeren. Dus: doobadooháá 5x, dap-dadadap 5x, tagadadadá-doedat 5x. En dan doobadooháádap-dadadaptagadadadá-doedat

Samengevat

1. Verbind; eerst creëer je overzicht zodat je weet hoe je alle noten en tekens kunt plaatsen. Bij een ballad(e) passen een langzaam tempo, legato spel en zachte dynamiek.
Je voelt het tempo en sfeer, net als een dirigent dat aangeeft. Je pluist het ritme uit en gaat dan de melodie spelen. Dat zal je nu al automatisch als een ballad(e) spelen (langzaam, zacht, legato etc).

2. Structureer; je focust op een onderdeel zoals de vorm en je ziet meer verbanden.

3. Deel op; lange lijnen breek je op in kleine stukjes die logisch klinken en makkelijk zijn om te leren. Daarna plak/speel je het geheel achter elkaar.

 

One Comment

Leave a Reply