Skip to main content

Pass it on: muziekeducatie

Muziek maken zou voor iedereen vanzelfsprekend moeten zijn, net zoals naar muziek luisteren. Het is jammer dat er onzekerheid over bestaat, of dat het nog wel als luxe wordt gezien. Iets extra’s en niet voor iedereen weggelegd. Muziek maken kan bijdragen aan ieders ontwikkeling en iedereen is op zijn unieke manier muzikaal, het is geen vaststaand talent.

Ik hoop met mijn schrijven, workshops en talks bij te dragen aan inspiratie, vertrouwen en meer plezier in musiceren. Juist de nadruk op het hart zorgt voor meer gevoel en plezier. En voor een betere samenwerking met de motoriek.

Ervaring

Ik heb lesgegeven in educatie op het conservatorium in Haarlem en regelmatig masterclasses gegeven op het conservatorium in Zwolle, Arnhem en Utrecht.
Diverse jaren heb ik lesgegeven op verschillende muziekscholen en verenigingen waaronder Muziek- en Dansscholen Amstelveen (tegenwoordig Platform C) en Heiloo en het Utrechts Centrum voor de Kunsten.
In 2015 richtte ik mijn eigen school op: de Saxschool Utrecht Leidsche Rijn. In deze school werken vier saxdocenten met ieder hun eigen specialiteit. Op een persoonlijke, professionele en prettige manier lesgeven heeft onze prioriteit!

Online educatie is niet meer weg te denken in deze tijd en daarom heb ik de online cursussen Moeiteloos ademen voor musici en Jouw ultieme sound voor saxofonisten gemaakt.

Ik heb een boek geschreven over lesgeven; Hoe je als muzikant een bloeiende lespraktijk opbouwt, en het e-boek Spelen vanuit je hart met tips voor musici.

Ik geef workshops aan muziekscholen, orkesten en ook aan ensembles. Werk je toe naar een uitvoering? Of zoek je een leuke inspirerende workshops voor je ensemble? Ik overleg graag over de mogelijkheden!

De workshops die ik momenteel geef aan muziekscholen:

Motivatie

Deze workshop gaat over motivatie en de resultaten uit onderzoeken die daarover bekend zijn. Aan welke verschillende factoren wijt men bijvoorbeeld succes of falen en hoe bepaalt dat de ontwikkeling van een cursist?
Hoe kunnen wij als docent van deze kennis gebruik maken? Hoe spelen onze, vaak onbewuste, verwachtingen een rol? En hoe heeft de manier waarop wij al of niet iets belonen of toetsen een soms ongewenst effect op de intrinsieke motivatie?
Daarnaast gaat de workshop over creatieve werkvormen als middel om je cursisten te motiveren en activeren. En dat geeft je als docent natuurlijk ook energie.

Spelen vanuit je hart (voor leerlingen)

Hoe ontdek je het verhaal in de muziek? Hoe studeer je een stuk in? Hoe kun je je gevoel in de muziek leggen?

Ademhaling

Na deze workshop heb je inzicht in de invloed van de ademhaling op je fysieke en mentale staat, met in het bijzonder het musiceren. Zo heeft de ademhaling een directe invloed op (ont)spanning, houding en motoriek. Ook voor niet-blazer/zangers is deze workshop daarmee waardevol.

De workshop ademhaling is een echte aanrader! De heldere uitleg en informatie die Floor tijdens de bijeenkomst gaf maakten de oefeningen duidelijk en begrijpelijk. Behalve ontspanning en rust kreeg ik er ook energie van.
Tijdens mijn werk let ik nu meer op mijn eigen ademhaling en de spanning in mijn spieren. Het resultaat is dat ik nu minder moe word en iets meer tijd voor mezelf neem. Al met al een fijne ervaring en voor herhaling vatbaar!

Bert Kloknav de workshop adem voor docenten muziek

Boeken en online cursussen

Omdat docenten zo ontzettend belangrijk zijn voor het musiceerplezier van de amateurmuzikant, heb ik het boek Hoe je als muzikant een bloeiende lespraktijk opbouwt geschreven. Met als achterliggend doel dat wij docenten effectiever en met meer plezier (voor cursist én docent) onze lessen kunnen vormgeven. Klik hier om dit boek te bestellen

Zo enthousiast als ik ben over muziek, zo onzeker kan ik zijn als ik met mijn viool in de hand voor mijn docente sta. Floor Wittink beschrijft dit gevoel goed in haar boek ‘Hoe je als muzikant een bloeiende lespraktijk opbouwt’ en zij nodigt de docent uit om zich in de cursist zoals ik te verplaatsen. Daarbij geeft ze goede handvatten om te helpen met motivatie en thuis oefenen.
Gelukkig geeft mijn docente mij vertrouwen en helpt ze me om nog meer plezier uit het musiceren te halen. Ik hoop, en denk, dat dit boek van Floor docenten zal inspireren om hetzelfde te doen!

Prof. Dr. Erik J.A. Scherder, Auteur Singing in the Brain Hoogleraar Klinische Neuropsychologie aan de VU

In de online cursus of in individuele lessen leer je hoe je spanningen kunt verminderen of oplossen om zo vrijer te kunnen spelen. Oefeningen uit onder de meer de Feldenkrais bewegingsmethode maken je bewust waardoor je efficiënter kunt bewegen. Bovendien wil je graag blessures voorkomen als je veel speelt of zingt; deze lessen helpen je daarbij. Meer informatie

Floor slaagt erin om op een overzichtelijke, grondige wijze het verloop van adem te beschrijven voor elk type mens/musicus of vocalist. De drager is de volgorde, de vriendelijke toon en de compleetheid. De beelden zijn aanvullend en het taalgebruik is prettig en toegankelijk. Wil je wat meer te weten komen dan kom je zeker aan je trekken; de gedegen basis zorgt voor rust en voornamelijk grip. Naast musici zouden vocalisten ook baat kunnen hebben bij deze cursus. Wellicht dat er dan in de zangcoaching een link gelegd mag worden naar het verplaatsen van druk bij bijvoorbeeld dynamiek of wissels in registers. Het feit dat Floor ademcoach is helpt enorm in haar eclectisch vocabulaire. Iedereen met interesse en fascinatie voor de wondere wereld van adem voelt zich gezien, gehoord en kan er actief mee aan de slag. Daarnaast is het een fijne bijkomstigheid dat Floor over een mooie spreekstem (en zangstem) beschikt met een natuurlijk ademverloop, in het kader van practise what you preach. Al met al een dikke aanrader.

Babz Verhoeven | vocal coach voor professionals

In 2020 maakte ik de cursus Jouw ultieme sound: een online cursus die saxofoonspelers helpt om een goede techniek aan te leren en daar bovendien een eigen sound mee te ontwikkelen. Techniek staat altijd in dienst van creativiteit en muziek! Meer over deze cursus vind je op de site van de Saxschool.

Floor, wat een GAVE (en duidelijk uitgelegde) cursus is ‘Jouw ultieme sound’!!!Vandaag alweer de laatste les ontvangen. Ik ben er nog druk mee aan de slag en weet nu al dat ik in de toekomst nog vaak lessen terug zal kijken om onderdelen weer op te frissen of nog even te horen/zien hoe het ook weer moest! O, ja, Ik weet nu ook weer hoe spierpijn in je kaken/wangen voelt….Dankjewel!! Ik ga de lessen goed bewaren….!  
Marja Verburg

Vele jaren heb ik saxofoonles en workshops gegeven. Ook heb ik blogs geschreven over het saxofoonspelen en deze tips heb ik verzameld in het e-boek Blow your mind!

Op bondige en praktische beschrijft Floor Wittink de essentiële vaardigheden die je nodig hebt om muziek te maken met de saxofoon, onder andere over houding, mondstand en toonvorming, aanzet, ademhaling en ademsteun, kleur en expressie. Daarnaast staan er handige tips over het oefenen, het instuderen van stukken en het onderhoud van het instrument. Ik wou dat dit boekje er was geweest toen ik begon met saxofoonspelen!
Wouter Wierda, saxofonist

Wij zijn allemaal op ons eigen unieke wijze muzikaal en we kunnen onze muzikaliteit bovendien ontwikkelen. En aangezien we allemaal een hart hebben, kunnen we ook spelen vanuit het hart. Maar soms zit het hoofd in de weg, of weet het lichaam nog niet goed weet hoe de juiste bewegingen te maken. Een juiste manier van oefenen en van begeleiding kunnen je hierbij helpen zodat je steeds vrijer kunt gaan spelen. Tips voor het musiceren zijn te vinden in het e-boek Spelen vanuit je hart. Ook vertel ik hierin over muzikaliteit, creativiteit en luisteren naar muziek.

Lezers over het e-boek Spelen vanuit je hart:

ArtikelRecensie
oktober 5, 2021

Muzikale verhalen doen naar meer verlangen – NH Dagblad 2020

ArtikelRecensie
februari 10, 2019

Artikel in De Fagot

Uit: De Fagot, november 2018
ArtikelRecensie
februari 7, 2019

Recensie in de Muziekwereld

De Muziekwereld, uitgave van de NTB - 2018
ArtikelRecensie
februari 7, 2019

Recensie ‘Hoe je als muzikant een bloeiende lespraktijk opbouwt’ – De Kunstzone

Kunstzone 2018
ArtikelRecensie
februari 7, 2019

Recensie in de ARCO

ArtikelRecensie
januari 30, 2019

Boekbespreking in De Fluit

De Fluit: januari 2019
Floor wittinkArtikelRecensie
januari 30, 2019

Recensie in het Pianobulletin

Pianobulletin van EPTA - jaargang 36 - 2018
ArtikelRecensie
januari 30, 2019

Recensie in de Klarinet

De Klarinet - januari/februari 2019
Floor Wittink

Zullen we een kopje koffie drinken?

Heb je een idee, project of plan? Ik overleg graag over de mogelijkheden!