Muziek maken zou voor iedereen vanzelfsprekend moeten zijn, net zoals naar muziek luisteren. Het is jammer dat er onzekerheid over bestaat, of dat het nog wel als luxe wordt gezien. Iets extra's en niet voor iedereen weggelegd. Maar muziek maken kan bijdragen aan ieders ontwikkeling en iedereen is op zijn unieke manier muzikaal, het is geen vaststaand talent. Ik hoop met mijn schrijven, workshops en talks bij te dragen aan inspiratie, vertrouwen en meer plezier in musiceren. Juist de nadruk op het hart zorgt voor meer gevoel en plezier. En voor een betere samenwerking met de motoriek. Het hoofd is voor bepaalde momenten wel nodig maar kan ook in de weg zitten. Ik geniet ervan om (amateur)musici te helpen om hun muzikale zelf te laten ontdekken. En natuurlijk om mensen te raken met mijn eigen muziek en verhalen.

Wij zijn allemaal op ons eigen unieke wijze muzikaal en we kunnen onze muzikaliteit bovendien ontwikkelen. En aangezien we allemaal een hart hebben, kunnen we ook spelen vanuit het hart. Maar soms zit het hoofd in de weg, of weet het lichaam nog niet goed weet hoe de juiste bewegingen te maken. Een juiste manier van oefenen en van begeleiding kunnen je hierbij helpen zodat je steeds vrijer kunt gaan spelen.Tips voor het musiceren zijn te vinden in het e-boek Spelen vanuit je hart. Ook vertel ik hierin over muzikaliteit, creativiteit en luisteren naar muziek.

Dr. Folkert Haanstra, Oud lector kunsteducatie aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten

Het boek ‘Hoe je als muzikant een bloeiende lespraktijk opbouwt’ van Floor Wittink is helder geschreven met een duidelijke visie op muziekonderwijs. Het cocreatieve model dat wordt beschreven heeft verwantschap met authentieke kunsteducatie, die een relatie legt tussen wat er in de les wordt geleerd en de alledaagse kunstbeleving van de leerling. De beleving van de leerling is onderdeel van het onderwijs en dat vergt aanpassingsvermogen van de docent. De manier van leren is holistisch en ambachtelijke vaardigheden, inzicht in muziek en creativiteit vormen gelijkwaardige onderdelen. Ook de docent als ondernemer krijgt nuttige aanbevelingen in dit boek. Het boek is niet wetenschappelijk geschreven maar baseert zich wel deels op wetenschappelijke bronnen. Dat geeft soms onduidelijkheid over hoe dit boek nu te lezen. Maar de persoonlijke manier van schrijven, geïllustreerd met veel praktijkvoorbeelden maken het een inspirerend boek.

Prof. Dr. Erik J.A. Scherder, Auteur Singing in the Brain, Hoogleraar Klinische Neuropsychologie aan de VU, Hoogleraar Bewegingswetenschappen aan de RUG

Zo enthousiast als ik ben over muziek, zo onzeker kan ik zijn als ik met mijn viool in de hand voor mijn docente sta. Floor Wittink beschrijft dit gevoel goed in haar boek ‘Hoe je als muzikant een bloeiende lespraktijk opbouwt’ en zij nodigt de docent uit om zich in de cursist zoals ik te verplaatsen. Daarbij geeft ze goede handvatten om te helpen met motivatie en thuis oefenen. Gelukkig geeft mijn docente mij vertrouwen en helpt ze me om nog meer plezier uit het musiceren te halen. Ik hoop, en denk, dat dit boek van Floor docenten zal inspireren om hetzelfde te doen!

Omdat docenten zo ontzettend belangrijk zijn voor het musiceerplezier van de amateurmuzikant, heb ik het boek Hoe je als muzikant een bloeiende lespraktijk opbouwt geschreven. Met als achterliggend doel dat wij docenten effectiever en met meer plezier (voor cursist én docent) onze lessen kunnen vormgeven. Klik hier om dit boek te bestellen 

Workshops amateurorkesten/ensembles

De magie van muziek maken laten ervaren, dat is wat ik het allerleukste vindt. Ik geef workshops Spelen vanuit je hart; over interpretatie, samenspel en op een improviserende manier van blad spelen, aan amateurorkesten en ensembles.

Ademhaling is vaak lastig om de tijd voor te nemen, maar wel een belangrijke schakel tussen lichaam, muziek en gevoel. Ik leer blazers over een Optimale ademhaling in mijn workshops; wat is nu een goede ademhaling en ademsteun. Hoe heeft de adem invloed op je klank en je gezondheid? Hoe kan ik dit oefenen?