Een veilige omgeving (fragment uit ‘Hoe je als docent een bloeiende lespraktijk opbouwt’)

Kijk hier voor de voorverkoop en boekpresentatie!

Als de heer Edison een docent had gehad die elke fout veroordeelde, was de gloeilamp misschien wel nooit door hem uitgevonden.
Als je als docent wilt dat je cursist zijn eigen ideeën ontwikkelt, moet hij kunnen uitproberen. Alleen dan kan hij creatief zijn en kan hij ontdekken wat werkt en wat hij mooi vindt.

Als je weet wat je doet, kun je doen wat je wilt

‘Als je weet wat je doet, kun je doen wat je wilt’ Dit is een uitspraak van Moshe Feldenkrais, de grondlegger van de Feldenkrais methode (hierboven te zien met basketballer Magic Johnson).
Laat even op je inwerken wat dit betekent. Als je weet je doet, als je je echt bewust bent van de bewegingen die je maakt, als weet hóe je deze bewegingen maakt, dan kun je doen wat je wilt. Dat geldt voor topsport, maar ook voor het spelen van je instrument.
Of zoals Moshe zegt:

Spelen met passie

Spelen met passie, spelen met bezieling of met gevoel, spelen vanuit je hart. Hoe noem jij het wanneer je mooie muziek maakt? Hoe beschrijf jij het om vanuit je diepste ik muziek te maken?
Zonder hier vaag, spiritueel of hippie-achtig over te doen (dat mag iedereen voor zichzelf weten) vind je vast dat muziek je raakt op een heel directe manier. Of zoals schrijver Arnold Bennet zegt:

Its language is a language which the soul alone understands, but which the soul can never translate

Ik hoor heel graag hoe jíj hier woorden aan geeft. Voor de één is het misschien vanzelfsprekend om met gevoel te spelen en heeft ‘spelen vanuit je hart’ iets ‘geitenwollensokkerigs’. De ander heeft als doel te ‘vlammen’ of misschien ben jij gewoon lekker bezig. Ik noem het ‘in de flow zijn’ of ik ervaar momenten van magie.