Bewust onbewust lesgeven

Welk gedeelte van ons gedrag is bewust en welk gedeelte is onbewust?
Over dit onderwerp zijn verschillende onderzoeken uitgevoerd en het blijkt dat onze gedragingen worden beïnvloed door allerlei processen waar wij ons niet bewust van zijn.
Zo imiteren we bijvoorbeeld onbewust de houding van degene met wie we praten. Waarschijnlijk heeft dit een sociale functie; een gesprek blijkt als prettiger te worden ervaren als elkaars houding wordt geïmiteerd. We staan er alleen niet bij stil dat we dit doen.
Een ander voorbeeld is de selectie die het onbewuste maakt uit wat we horen. Het onbewuste geeft het bewuste alleen de zinvolle geluiden door die we opvangen. Zo kunnen we bijvoorbeeld op een feestje toch een gesprek met iemand voeren ondanks alle andere gesprekken en de muziek om ons heen. Dat we eigenlijk veel meer dan het verhaal van onze gesprekspartner opvangen, blijkt als een paar meter verderop onze naam wordt genoemd. Dit wordt door ons onbewuste belangrijk genoeg gevonden om door te geven aan ons bewuste en ineens is je aandacht afgeleid.

Echt muziek maken in 2018!

Wanneer ben je er klaar voor; om écht mooie muziek te maken?
Als je eerst je techniek onder de knie hebt? Als je muzikaal genoeg bent?
Mijn antwoord is: je bent er nu klaar voor, je hoeft alleen maar je stuk op de juiste manier in te studeren.
Dat ‘alleen maar’ is niet altijd simpel, want behalve de juiste kennis over het instuderen van muziek is er ook geduld en discipline nodig. Niet altijd makkelijk dus maar wél haalbaar.
Over het instuderen van muziek schrijf ik al enige tijd. Inmiddels is er een boek verschenen met ontzettend goede tips voor het studeren: Quality Practice van Susan Williams (in het engels).
In dit blog vertel ik over effectief oefenen zoals beschreven in dit boek, zodat je met recht het doel kunt stellen: in 2018 ga ik (weer) heerlijk muziek maken!

Lesgeven? Een kwestie van samenwerken!

Dit artikel verscheen op 23 november 2017 op het Cultureel Kapitaal van het LKCA en is via deze link op de betreffende site te lezen.

Hoe vergroten we de effectiviteit van ons muziekonderwijs? Hoe maken én houden we zoveel mogelijk mensen enthousiast voor het musiceren? Hoe halen we als docent zoveel mogelijk voldoening uit ons vak? Saxofoondocent Floor Wittink geeft al twintig jaar les en ging op zoek naar de antwoorden op deze vragen. Zij noemt haar aanpak: co-creatief lesgeven.

Een veilige omgeving (fragment uit ‘Hoe je als docent een bloeiende lespraktijk opbouwt’)

Kijk hier voor de voorverkoop en boekpresentatie!

 

Als de heer Edison een docent had gehad die elke fout veroordeelde, was de gloeilamp misschien wel nooit door hem uitgevonden.
Als je als docent wilt dat je cursist zijn eigen ideeën ontwikkelt, moet hij kunnen uitproberen. Alleen dan kan hij creatief zijn en kan hij ontdekken wat werkt en wat hij mooi vindt.